Feminism



Okej, den här videon är kul. Så är det bara. Skitkul. Men det där med feminism... Det är ju bra, på vissa sätt. Självklart ska män och kvinnor ha samma rättigheter, samma respekt och samma tillgångar. Och där är det ju bra. Men - det här med löner och arbetsliv, där kvinnor blir LIIIITE diskriminerade, och kanske får några hundra mindre i lön... Det är klart att de inte borde vara så, men är det inte viktigare att ta  itu med kvinnor som blir stenade till döds för att ha blivit våldtagna mot sin vilja? Eller kvinnor som blir omskurna vid födseln och kan dö av det för att det är så oproffesionella verktyg? Eller kvinnor som säljs som sexslavar? Jag säger inte att jag är emot femisnism, men jag är emot svensk feminism, då jag tycker att vi borde titta utanför gränserna till Sverige - finns det möjligtvis kvinnor som har det ännu sämre än våra diskriminerade kvinnor i Sverige? Vi bordee fokusera på de värre fallen, istället för att lägga tid på kvinnorna i Sverige som blir diskriminerade. Och inte bara kvinnor, invandrare m.m. också. Klart att de inte borde ha det sämre än andra, men det finns så mycket värre utanför Sveriges gränser. Så därför är jag nej-feminist i Sverige.

(Nu är det lättare för mig att skriva dehär eftersom att jag är både tjej och min pappa är invandrare, men det är iaf såhär jag tycker..)

Min kära syster var den person som fick mig att se allt från det här perspektivet :)


Kommentarer
Postat av: Cilia

jag håller absolut med dig att att diskrimineringen av kvinnor är mycket värre i vissa andra länder än i t.ex Sverige, som med de exemplen du pratar om med stening, omskärning osv! men det finns så lite Sverige kan göra, vi kan demostrera och göra sånt, men hur mycket bryr sig ledarna i dessa länder om det? tex, ledarna i Burma stoppade ju hjälp från andra länder som skulle ge mat och annan hjälp till de som drabbats av cyklonen eller vad det var. tyvärr är det så. så vi kan inte göra så mycket mer än att se till feminismen i Sverige, och se till så att kvinnor och män har samma löner (för det är faktiskt inte skillnad på bara ett par hundralappar, det är kanske 6000 kr i skillnad, ännu mer om det rör sig om typ fotbollsproffs som tjänar mycket) och rättigheter osv. men bra skrivet! :)

2008-06-17 @ 19:23:33
URL: http://mywonderfulmind.blogg.se/
Postat av: Kristjana

eeeeeh teresa, det där var ju inte alls kopiering RAKT AV av det jag sa efter jag varit på den där föreläsningen på förintelsens dag -.-

2008-06-17 @ 22:35:26
URL: http://iamtheparty.blogg.se/
Postat av: Teresa

EEEH, kristjana, jag skrev längst ner annars att det var du som hade fått mig att tänka på dedär? -.-

2008-06-17 @ 22:38:55
URL: http://fajv.blogg.se/
Postat av: Anonym

HAHAHAHHAHAHAH efter jag hade skrivit kommentaren ja.

men jaja, det var bra. thankZ!

2008-06-17 @ 22:50:18
Postat av: Teresa

KRistjana: Ehm, NOT. Jag skrev det där det första jag gjorde efter att ha klistrat in videon -.-

Cilia: Aaa. Det är sant, men isf så tycker jag at de ska lägga sin tid och sina pengar på andra saker, typ välgörenhet m.m. Just de där med burma behöver de ju inte vara, utan typ rädda barnen, eller unicef etc. PUSS!

2008-06-18 @ 10:20:23
URL: http://fajv.blogg.se/
Postat av: Veronica Svärd

Men feminism är ju liksom inte antingen eller. Det är viktigt att arbeta mot förtryck och diskriminering både internationellt och i Sverige. Sverige betraktas som förebilder och ger andra länder styrka i att kämpa på (I know - får många mejl från andra länder). Det går heller inte alltid som svensk att säga hur jämställdhet ska uppnås i andra länder så det är viktigt med ett samarbete och utbyta erfarenheter.

2008-06-21 @ 11:01:02
URL: http://veronicasvard.driftig.nu/

Skriv (inget dumt!) här:

Stå för din kommentar:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din egen blogg:

Det du vill säga (it better be something good):

Trackback
RSS 2.0