Pälsfrågan

Nu tar jag upp den välkända Pälsfrågan, som mer eller mindre ALLA bloggare argummenterar för eller emot i sina bloggar. Jag tycker att det är helt idiotiskt med päls, och att argummenten för varken räcker eller håller. Och att jämföra oäls med skinn och kött, är också väldigt obildat, eftersom att kött är någonting som människorkroppen behöver. Okej, visst. Vi kan leva på bönor och det finns många andra sätt att få i sig protein, men om vi inte skulle äta kossorna (t.ex.) då skulle det bli överkonsumention av kossor, vilket betyder att gräseet skulle bli mindre, vilket betyder att syrehalten skulle sjunka. Konsikvenser.. Så om vi inte skulle äta kossorna så skulle det ge en stor störning i ekosystemet som i slutändan alltså kan påverka syrehalten på jorden. Och det här med skinn: Sninnet är ju rester från ett djur som vi dödat för mat! Det är ju bara bra att använda hela djuret. Djur som blir till päls dödas däremot enbart för pälsen, eller har ni hört talas om nån som äter mink? Och folk som säger att det inte bara är snyggt utan att det också värmer, måste väl ändå vara LITE dumma. Det finns ju så mycket syntetiska material som vi har idag. Det var ju annorlunda förr i tiden. Då fanns det ett och inget annat sätt att värma sig på, och det var genom päls. Och då åt man faktiskt de djuren som pälsen kom ifrån också, även fast det var ett pälsdjur. Nu finns det tudentals olika möjligheter att välja mellan, och det kanske lite mer miljövänliga; ull. Varför ska ett djur behöva DÖ, bara för att människorna ska få vara snygga? Fuskpäls är ett mycket bättre alternativ. Nej till päls. Vad tycker ni då?

Kommentarer
Postat av: Leonor

jag håller med!
ni kan få en länk av mig där man er en video om päls...
www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Player=wm&speed=_medS

vad tycker ni nu då?

2008-01-08 @ 12:33:49
URL: http://leonorcita.blogg.se
Postat av: malin

asså det finns faktiskt EN bra päls! Jag har hört om nåt djur (kmr inte ihåg namnet) som är ett totalt skadedjur som förstör o äter upp regnskogar o grejjer, dom har typ asfin päls också så om ja någonsin skulle ha så skulle de va från nåt sånt djur.. fast jag känner inte att jag har nån nytta av päls - förutom att det värmer - men ja bryr mej inte direkt, det finns annat bra med...

2008-01-08 @ 13:42:34
URL: http://fajv.blogg.se
Postat av: Lina

Jag har inget emot päls.
Förstår inte varför det är så konstigt och extra hemskt med det.
Att syrehalten på jorden skulle bli mindre om vi inte dödade kreatur för mat... Nej, så är det inte alls. Vääldigt långsökta argument. Det var väl knappast syrebrist på jorden före människorna kom och dödade djur?
Djur dödar andra djur, människan är ett djur som dödar andra djur... Naturens gång!
Sen kan man och ska givetvis vara kritisk till hur vi behandlar djur. Likväl kor, grisar, kycklingar som minkar. Alla djur bör behandlas med respekt så gott det går.
Men att hävda att päls är hemskare än kött och skinn tycker jag är inte är relevant.
En minkfarm fungerar ungefär som en kycklingfarm. Varken bättre eller sämre.

Mink fanns inte i svenska faunan från början och är idag snarare ett skadedjur så de som släpper ut minkar gör ingen nytta för någon.
Vill man förbättra för djur så tycker jag man ska jobba för hårdare lagar avseende djurhållning i allmänhet och inte stirra sig blind på pälsdjur.
Själv äter jag kött och skulle mycket väl kunna köpa en päls.
Päls är varmt och snyggt tycker faktiskt jag.

2008-01-08 @ 17:28:43
Postat av: klara

jag tycker det är helt sjukt att ett djur ska dö ENBART för pälsens skull, + att nu finns det faktisk miljoner olika sorters matreal som liknar päls och skinn , förstår inte grejen med att man ska ha äkta då?

2008-01-08 @ 20:27:35
Postat av: teresa

Lina: Du är sjuuukt obildad

2008-01-09 @ 11:59:38
URL: http://fajv.blogg.se
Postat av: Cornelia

men jisses, om någon är sjukt obildad så är det du. Hur kan du veta om din skinnjacka kommer från ett djur som redan är dödat för att vi ska kunna äta kött? Svar: det kan du inte veta. Precis som du inte kan veta att djuret som du äter är dödat med kärlek och respekt. Och bara så du vet så avlas kossor och grisar endast för att vi ska kunna käka upp dem. Slutade man med det så skulle visserligen diverse bönder bli arbetslösa men det skulle inte bli någon brutal ökning av kossor. Jag blir så jävla irriterad på hela pälsdebatten, enda anledningen till att folk lackar är att man ser att pälsen en gång varit ett gulligt litet djur, vilket man inte gör med skinn eller kött. Så plz, klaga gärna på folk som använder skinn men ät helst inte kött eller använd helst inte skinn eller dunjackor eller duntäcke osv.

2008-01-10 @ 18:09:59

Skriv (inget dumt!) här:

Stå för din kommentar:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din egen blogg:

Det du vill säga (it better be something good):

Trackback
RSS 2.0